Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016

Δίας!!

Με ποιόν από τους θεούς θα ξεκινούσαμε, αν όχι με τον Δία που είναι ο αρχηγός τους;;;;
Ξεκινώντας διαβάζουμε τον μύθο για τη γέννηση του Δία... Ο μύθος έχει ως εξής:
 "Ο Κρόνος απέκτησε πολλά παιδιά από την Ρέα: την Εστία, την Δήμητρα, την Ήρα, τον Άδη και τον Ποσειδώνα, αλλά τα καταβρόχθιζε όλα όταν γεννιόταν, καθώς είχε πληροφορηθεί ότι κάποτε ο γιος του θα τον εκθρόνιζε. Αλλά όταν ο Δίας επρόκειτο να γεννηθεί, η Ρέα  κατέφυγε στην Ίδη της Κρήτης(Ψηλορείτη), όπου έκρυψε το παιδί της στο σπήλαιο Ιδαίον Άντρον.  Όταν η Ρέα γέννησε τον Δία στην Κρήτη, ξεγέλασε τον Κρόνο παραδίδοντας του ένα βράχο τυλιγμένο σε σπάργανα, τον οποίο και αμέσως κατάπιε.
Η νύμφη Μέλισσα ανέλαβε την ανατροφή του Δία. Η μυθική αίγα Αμάλθεια τον ανέθρεψε με το γάλα της. Κατά μια άλλη εκδοχή η Αμάλθεια δεν ήταν κατσίκα, αλλά Νύμφη η οποία είχε το κέρατο της κατσίκας, το οποίο κατά λάθος έσπασε ο μικρός Δίας όταν έπαιζε. Το κέρατο αυτό πρόσφερε ότι μπορούσε να επιθυμήσει η Αμάλθεια, γι’αυτό και είναι γνωστό ως Κέρας της Αμάλθειας.
Την είσοδο της σπηλιάς που βρισκόταν ο Δίας την φρουρούσαν οι μυθικοί Κουρήτες. Κάθε φορά που ο Δίας έκλαιγε, χτυπούσαν δυνατά τα σπαθιά τους πάνω στις μυθικές ασπίδες τους, ώστε τα χτυπήματα να καλύπτουν τον ήχο από το κλάμα και να μην ακούει ο Κρόνος, που ζούσε στο Σπήλαιο Κρόνιο, και έρθει και φάει τον γιο του".
Δραματοποιήσαμε τον μύθο.. τα παιδιά λατρεύουν τις δραματοποήσεις..
Ο Κρόνος με την Ρέα..

Ο Κρόνος που καταβροχθίζει τα παιδιά του..
Τα παιδιά σε φύλλο εργασίας ζωγράφισαν ότι τους έκανε εντύπωση από τον μύθο..
Διαβάσαμε το βιβλίο της Β.Μαστόρη "Ο μικρούλης Δίας"..
Πήραμε κι από εδώ αρκετές πληροφορίες... Της συζητήσαμε...
Είδαμε κ μελετήσαμε έναν πίνακα αναφοράς(από το ιστολόγιο της κ. Μάνεση) για τον Δία..


Έτσι μάθαμε ότι ο Δίας ήταν αρχηγός των θεών, ζούσε στον Όλυμπο, ήταν παντρεμένος με την Ήρα, είχε άρμα, έριχνε κεραυνούς και είχε αγαπημένο του ζώο τον αετό..
Βρήκαμε στο διαδίκτυο και αυτήν την καρτέλα με τις πληροφορίες..
Τι φορούσαν οι άνθρωποι τα αρχαία χρόνια; αναζητήσαμε εικόνες στο διαδίκτυο..τι φορούσαν οι θεοί τους.. υπήρχαν πολλές ομοιότητες..
Πώς ήταν ντυμένος ο Δίας;;

Βλέπουμε τον πίνακα αναφοράς και μαθαίνουμε καινούριες λέξεις..
Σε φύλλο εργασίας συμπληρώσαμε τς λέξεις που μάθαμε..

Εμπλουτίσαμε τη γωνιά μεταμφιέσεων με κατάλληλο εξοπλισμό και έτσι ο Δίας ήταν πλέον μια από τις αγαπημένες μεταμφιέσεις των παιδιών.. Δια του λόγου του αληθές..


Βάλαμε στη σειρά τα γράμματα και συνθέσαμε το όνομα του Δία.. από πόσα γράμματα αποτελείται;; ποιό είναι το αρχικό του γράμμα;; βρίσκουμε κι άλλες λέξεις που ξεκινούν από αυτό..
Είδαμε έναν πίνακα ζωγραφικής για τον θεό Δία από το υλικό της μουσειοσκευής, το Δωδεκάθεο, που δανειστήκαμε από το μουσείο της Ακρόπολης.


Πώς απεικονίζεται ο Δίας;; τι πληροφορίες μπορούμε να πάρουμε από αυτόν τον πίνακα σχετικά με τον Δία; Συζητάμε..
Σύμφωνα με κάποιο μύθο ο Δίας είχε δίπλα στον θρόνο του δύο κούπια.. το ένα είχε μέσα δώρα και το άλλο συμφορές.. έτσι τα έστελνε στους ανθρώπους ανάλογα με τις διαθέσεις του.. Αφού συζητήσαμε τι μπορεί να περιέχει το κάθε κιούπι, ο κάθενας ζωγράφισε κι από ένα και έγινε η παρακάτω ομαδική εργασία..
το κιούπι με τις συμφορές

το κιούπι με τα δώρα

Παίξαμε ένα παιχνίδι μαθηματικών με καρτέλες στην παρεούλα αρχικά.. Κάποια μέρα ο Δίας ήταν πολύ θυμωμένος και άρχισε να πετάει κεραυνούς.. έτσι έριξε 3 κεραυνούς σε ένα βουνό, 2 κερανούς στη θάλασσα και 1 κεραυνό στο δάσος...
Γράψαμε τους αριθμούς που χρειαζόμασταν..


Μετρήσαμε κεραυνούς και τους βάλαμεστη σωστή θέση...






Και στη συνέχεια συμπλήρωσαν το σχετικό φύλλο εργασίας...


Συμπληρώσαμε επίσης κι ένα σταυρόλεξο που αφορούσε τον Δία..


Αφού μάθαμε όλα αυτά για τον αρχηγό των θεών, λύσαμε έναν γρίφο... χμμμ.. πανεύκολος!!!
              

  Συμπληρώσαμε κι ένα φύλλο εργασίας..

Έτσι αποδείξαμε έμπρακτα πόσα πολλά μάθαμε!!

  Οι υπόλοιποι θεοί θα καταφτάσουν σύντομα!!!

          
     Συντάχθηκε από την Αναστασία Κωνσταντίνου

Μια φορά κι έναν καιρό κατοικούσαν στον Όλυμπο!

Τη φετινή σχολική χρονιά αποφασίσαμε να υλοποιήσουμε στο νηπιαγωγείο μας, και στα δύο τμήματα, ένα πολιτιστικό πρόγραμμα που αφορά τους θεούς του Ολύμπου και έχει τον τίτλο "Μια φορά κι έναν καιρό κατοικούσαν στον Όλυμπο"...
Αμέσως μετά τη θεματική ενότητα για τη βροχή και την αναφορά στους κεραυνούς και τον θεό Δία έγινε έκδηλο το ενδιαφέρον των παιδιών για το θέμα.
Ξεκινήσαμε λοιπόν! Φτιάξαμε ένα ιστόγραμμα για να διερευνήσουμε τις προϋπάρχουσες γνώσεις των παιδιών. Διαπιστώσαμε λοιπόν ότι τα παιδιά γνώριζαν λίγα γύρω από το θέμα, ήθελαν όμως να μάθουν πολλά!!!
Διαβάσαμε το βιβλίο "Οι 12 θεοί του Ολύμπου" του Φ.Μανδηλαρά.
Συζητάμε για τις πληροφορίες που πήραμε από το βιβλίο για τους θεούς. Ποιά ήταν τα αδέρφια του Δία; Ποιοί ήταν οι υπόλοιποι θεοί; Τι φορούσαν οι θεοί; τι έτρωγαν; τι έπιναν;
Βρίσκουμε στον χάρτη τον Όλυμπο. Πόσο μακριά είναι από το χωριό μας;
Βλέπουμε τον Όλυμπο στο google earth....
Συζητάμε για το γενεαλογικό δέντρο και πώς είναι αυτό φτιαγμένο. Αποφασίζουμε να φτιάξουμε ένα για τους θεούς που κατοικούν στον Όλυμπο. Μας βγήκε κάπως έτσι..

Σημαντικό υλικό δανειστήκαμε από το μουσείο της Ακρόπολης.. Την μουσειοσκευή "το Δωδεκάθεο"...

Κατέφθασε από την Αθήνα λοιπόν ένα βαλιτσάκι γεμάτο υλικό,, φωτογραφίες, πληροφορίες, πίνακες ζωγραφικής..και πολλά άλλα.. Ήταν όλα ιδιαίτερα χρήσιμα..
Με βάση το υλικό αυτό αλλά και άλλο που αναζητήσαμε σε διάφορες πηγές αρχίσαμε να μαθαίνουμε πολλά πράγματα για κάθε έναν από τους θεούς..
Δίας, ο αρχηγός των θεών!
Ποσειδώνας, ο θεός της θάλασσας!
Αθηνά, η θεά της σοφίας!

Σάββατο 12 Νοεμβρίου 2016

Η βροχή!

Με αφορμή τον βροχερό καιρό των τελευταίων ημερών ξεκινήσαμε τη θεματική ενότητα για την βροχή!!!
Πώς γράφεται η λέξη βροχή;; από ποια γράμματα αποτελείται; βάλαμε στη σειρά τα γράμματα, συνθέτοντας την λέξη..
Αφού το δούλεψαμε όλοι στην παρεούλα κάναμε και ένα φύλλο εργασίας για εμπέδωση..

Διαβάσαμε το βιβλίο "το σύννεφο που έβαλε τα κλάματα" της Μαντούβαλου.
Συζητήσαμε για το περιεχόμενο του... και κυρίως για το ταξίδι που κάνουν οι σταγόνες.. έτσι μάθαμε για τον κύκλο του νερού και το ασταμάτητο ταξίδι των σταγόνων..
 Ακούσαμε το ποίημα το ποταμάκι του Ζ.παπαντωνίου από τη φωνή του Γ.Ζουγανέλη..
Διαβάσαμε και την εικονοϊστορία...

 Ζωγραφίσαμε το ποίημα και φτιάξαμε ένα ωραίο βιβλίο για την βιβλιοθήκη της τάξης μας.


 Διαβάσαμε επίσης το βιβλίο "πέφτει, πέφτει η σταγόνα"


Σε φύλλο εργασίας κόψαμε και κολλήσαμε τα στάδια από τον κύκλο του νερού.
γράψαμε και τους αριθμούς.. έτοιμη η εργασία μας..

Δραματοποιήσαμε τον κύκλο του νερού.. τα παιδιά έγιναν σταγόνες..
αρχικά οι σταγόνες  βρισκόταν στη θάλασσα..

ο ήλιος άρχισε να τις ζεσταίνει και να τις ανεβάζει ψηλά..
συγκεντρώθηκαν σε ένα σύννεφο, ψηλά στον ουρανό..

έγιναν πολλές.. πάρα πολλές.. ακόμα πιο πολλές. τα σύννεφο έγινε κατάμαυρο..

το πάει για βροχή μάλλον!!!!!!

και μια ομαδική κατασκευή για τον κύκλο του νερού...


Αλήθεια, τι χρειαζόμαστε όταν βρέχει;; για να προστατευτούμε από τη βροχή..
Βλέπουμε τον πίνακα αναφοράς και συζητάμε σχετικά.. μαθαίνουμε λέξεις που δεν γνωρίζαμε..

Βλέπουμε το αδιάβροχο ενός παιδιού, το φοράμε όλοι και φυσικά φωτογραφιζόμαστε....

Ανοίγουμε την ομπρέλα και μπαίνουμε από κάτω.. δυο δυο στην ομπρέλα δυο δυο..



Χρησιμοποιώντας τον πίνακα αναφοράς, σε φύλλο εργασίας κυκλώνουμε τις λέξεις  ΑΔΙΑΒΡΟΧΟ, ΓΑΛΟΤΣΕΣ, ΒΡΟΧΗ, ΟΜΠΡΕΛΑ...

Συζητάμε για τα διάφορα είδη βροχής..ψιχάλα, δυνατή βροχή, μπόρα.. Σε κινητικό παιχνίδι περπατάμε ανάλογα με το είδος της βροχής!
Σειρά έχει η τέχνη και ο Πιερ Ωγκυστ Ρενουάρ και ο πίνακας "Ομπρέλες"
Παρατηρήσαμε τον πίνακα... τι απεικονίζει;; τι κρατούν οι άνθρωποι του πίνακα;; τι ρούχα φορούν;; τι χρώματα χρησιμοποίησε ο ζωγράφος;; γιατί;

Ενώσαμε τα κομμάτια του παζλ και φτιάξαμε τον πίνακα..

Αποφασίσαμε να κάνουμε ένα πείραμα για την βροχή, καθώς στα παιδάκια μας αρέσουν ιδιαίτερα τα πειράματα... έτσι πήραμε ένα κατσαρολάκι με νερό, το βάλαμε στην ηλεκτρική κουζίνα για να ζεσταθεί αρκετά.. στη συνέχεια βάλαμε από πάνω το γυάλινο καπάκι..τα σταγονίδια που συγκεντρώθηκαν στο καπάκι έγιναν στάλες της βροχής..

Ορίστε και η εργασία μας.....

Παίζουμε με τα σύννεφα και τις σταγόνες..Στην παρεούλα με καρτέλες βάζουμε στα σύννεφα τόσες σταγόνες όσες λέει ο αριθμός..
Το ίδιο δουλεύουμε και σε φύλλο εργασίας...
Συζητήσαμε για την χρησιμότητα και τη σωστή χρήση του νερού.
Φτιάξαμε ένα πίνακα αναφοράς σε όλες τις ιδέες των παιδιών..
 Αποτυπώσαμε τις απόψεις μας με τη ζωγραφική..
Μιλήσαμε για τα ακραία φαινόμενα της ξηρασίας και της πλημμύρας.. είδαμε εικόνες, προβληματιστήκαμε και συζητήσαμε..



Φτιάξαμε και μια κατασκευή με τρισδιάσταστη ομπρέλα..


Και επειδή βροχή χωρίς ουράνιο τόξο δεν γίνεται, βρήκαμε αφορμή να μιλήσουμε γι αυτό!!!
 Διαβάσαμε το βιβλίο "το παραμύθι με τα χρώματα"

Συζητήσαμε για το περιεχόμενό του..
Παρατηρήσαμε εικόνες και διαπιστώσαμε από ποιά χρώματα αποτελείται το ουράνιο τόξο...


 φτιάξαμε κι έναν πίνακα αναφοράς..


και φύλλο εργασίας...

Κάναμε με τα παιδιά το πείραμα για τη δημιουργία του ουράνιου τόξου..τι χρειαστήκαμε;; ένα διάφανο μπωλ με νερό, ένα cd και ένα φακό...
Τα παιδιά αποτύπωσαν το πείραμα με τη ζωγραφική..
και ένα αίνιγμα για το ουράνιο τόξο...
Ακούσαμε και ένα όμορφο τραγούδι.. το ακούσαμε και προβληματιστήκαμε.. έρχεται ουράνιο τόξο και στην ψυχή μας;; μα φυσικά!! μετά από μια "μπόρα"...

Κι επειδή μας αρέσουν τα παιχνίδια.. ένα επιτραπέζιο παιχνίδι γεμάτο χρώματα!

Τελείωσαμε με μια ομαδική κατασκευή.. η πόλη με το ουράνιο τόξο και η πόλη χωρίς ουράνιο τόξο..


και με την ευχή να έχει η πόλη μας πάντα ουράνιο τόξο σας αφήνουμε.... μέχρι νεοτέρας!!
                                                                Συντάχθηκε από την Αναστασία Κωνσταντίνου..